Каталог файлов

Главная » Файлы » Запорізькі письменники

Письменники Мелітопольщини
27.11.2011, 06:12
ТЕМА. «Ой ти річенько Молочна, синя глибочінь». Поезія письменників Мелітопольщини.
Мета . Проводити поетапне ознайомлення з поезією мелітопольських письменників, вчити відчувати поезію,вводити елементи роботи з комп’ютером. Вдосконалювати навички виразного читання, декламування.
Прищеплювати любов до природи рідного краю, викликати в учнів бажання цікавитися історією рідного краю, району, села.
Виховувати почуття гордості за свій край, бажання зберегти природу. Тип уроку: Наочність : екран, твори мелітопольських письменників, комп*ютери, книжечка.
1сл
. «Вітаємо на уроці укр. літератури».
2сл. Фото р. Молочної. Епіграф .
Долиною річка, мовби стрічка,
З очерету вигляда,
Хоч вона собою невеличка ,
Та зате молочна в ній вода.
(В.Васильєв)
Учит.
Ці слова належать поету Мелітопольщини В.Васильєву. Поміркуйте, чому саме їх ми взяли епіграфом? (Мабуть, тому, що ми на уроці говоритимемо про річку).
Учит. Так. Сьогодні ми говоритимемо про річки, які нас оточують, розглянемо вірші письменників Мелітопольщини про річку Молочну, спробуємо урізноманітнити наш урок роботою з комп׳ютером і відповісти на питання :
Що спільного у розглянутих поезіях ? Яке враження справила на вас поезія про р. Молочну? Чи така зараз річка , як її бачили поети?
3сл. « «Ой ти річенько Молочна, синя глибочінь». Поезія письменників Мелітопольщини.
Уч. Ми з вами вивчаємо історію рідного краю, літературу рідного краю, для чого? (Щоб знати його минуле, сучасне.)
Уч. Що ви можете сказати про давнє минуле нашого краю? (Тут були степи, жили скіфи, сармати, амазонки).
Віка : «Готуючись до уроків історії рідного краю, літератури рідного краю, ми складали вірші. Сьогодні один з них я спробую проілюструвати. (Виходить до екрану, повертається до учнів і гостей). Читає: « Історія.. від грецького слова «відати», Щоб дізнатися про минуле,- Музеї треба відвідати».
4 сл. Музей
5 сл. Дикий степ. Море «На місці степу сухого – Море колись хвилювалось, Сорок тисяч років тому - Заселення починалось.
6 сл. Степ Тут жили колись амазонки, Що від еленів врятувались. Потім скіфи, сармати, торки. Печеніги й половці з*являлись».
7 сл. Написи в печерах. «Хто залишив написи в печерах? Камяна могила. Де знайти відгадку? І залишилась кам*яна могила – нащадкам на згадку».
Уч. Ми згадали минуле і продовжуємо працювати. Уявіть, що ви фотокореспонденти і треба подати фото з відповідним підписом у газету.
8сл. Завдання (Коментую зроблене, виставляю оцінки). (якщо комусь не вистачає комп*ютера, то показує на екран і читає підписи) , (чому саме цей підпис, на вашу думку, підходить до даного фото). Уч. Підписи взято з творів письменників Мелітопольщини. А хто з авторів не належить до спілки Мелітопольських письменників? (Ліна Костенко)
Уч. Як же пояснити, що вона писала про нашу річку Тащенак?(...і дика качка тоскно обминає рудементарні залишки багви). (Вона писала про іншу річку. Пересихання і зникнення річок – це глобальна проблема. І, хто б не писав, усі вірші ніби-то про нашу річку).
Уч. Назва якої нашої річки зустрічається у підписах? (Молочної)
Уч. Різні племена кочували по наших степах, часто зупинялися біля річки Молочної, бо її берег вкритий соковитою травою. Є кілька версій, чому річка одержала таку назву.
9 сл. Чому річка Молочна має таку назву? Які версії ви знаєте? Можете запропонувати свою.
( 1 верс. Кочові племена випасали біля річки худобу, вона давала багато молока, тому і річка Молочна. Та, що дає багато молока. 2 верс. Річка одержала назву від лиману, в який впадала. У ньому вода під сонячним промінням була білою, як молоко. А кочовики, особливо жінки, любили купатися у молоці. Можливо, тому, що в степах, майже не було води, а стада були великі, молока було багато. У казках розповідається про те, як купаються у теплому молоці і стають молодшими та красивішими). Уч. Можете назвати хоча б одну таку казку?
10 сл. Річка Молочна Уч. Чи знаєте ви поезії про цю річку ? (Так, у Віри Кулішової є кілька віршів. Один з них «Доленько моя». (Артем зачитує напам*ять).
1. Уч. Який настрій відчувається у поезії? (авторка сумує) .
2. Чому вона просить річку не поспішати, зупинитися? (Річка, як і життя, поспішає і не зупиняється. Письменниця хоче, хоч на хвилинку зупинитися, подивитися навкруги, помилуватися тим, що її оточує.
3. Як поетеса називає річку? (річка – це доленька, зір серця, ладо, синя глибочінь). Як їй вдається переконати нас, що вона любить її? (Вживає слова з суфіксами здрібнілості : річенько, маленька, доленька, міленька).
4. Які худ. засоби використовує письменниця? (Персоніфікація. До річки звертається, як до живої істоти: не спіши, відпочінь, озирнися, подивися. Епітети: непорочна, сердешна).
5. Для чого вона їх вживає ? (Щоб передити свою любов до річки, дати зрозуміти читачеві, що річка – це її життя). (Є ще одна поезія у цієї письменниці «Моя річка». В ній вона згадує своє дитинство, батька, як вони разом милувалися річкою, її тихими водами).
ЗАЧИТУЮТЬ.
Уч. 1.Про яку річку йдеться у поезії, адже поетеса жодного разу не називає її? (є слова «занурив край берега мене у тепле молоко по самі вуха»).
2. Яка тема поезії? (Спогади про дитинство, пов*язане з річкою).
3.Чи дізналися ми з цього невеличкого вірша щось про письменницю?(Виросла біля річки Молочної, часто в дитинстві ходила до річки з батьком).
Уч. Що вам ще відомо про цю письменницю? ( Проста, скромна, співачка, не видала жодної збірки). Уч. Чи мають ці поезії якесь відношення до нас? (Так, бо це наша річка, ми живемо біля неї).
Уч. А що ж ви знаєте про неї ? (Вона впадає у Молочний лиман біля с.Тимофіївки, біля «роднічка». По новому руслу у с. Мордвинівка. тут водяться мідії, черепахи, вона дуже заросла очеретом. Більше тисячі радянських солдат загинуло, форсуючиїї, під час визволення Мелітополя).
Уч. Всі потроху доклали зусиль, збираючи матеріал про річки та лиман, які нас оточують.
Уч. Вадим збирав матеріал про річку Молочну і трохи докладніше розкаже нам про неї.
11 сл. Обложка. (Вадим знайомить зі своєю книжечкою)(Ми невеликою групою збирали матеріал, який дає більше відомостей про р.Тащенак, Молочний лиман, р.Молочну. зробили невеличку книжечку (показує і розказує)).
Уч. Тепер ви трохи більше дізналися про Молочну. А чи складали інші письменники про неї вірші? (Майже, кожен письменник Мелітопольщини писав про річку і не тільки українською, а й російською мовою. У Ол. Фесюка є поезія «Уреки Молочной»).
Читають.
Уч. 1.Які художні засоби використовує письменник? (Метафора: река отхлебнула неба, молоком пролились облака, удой зреет ливнями, рождается гроза. Епітети: сочное небо, белесая вода, щедрьій удой, огневая краса).
2. Ми не знайомилися з біографією О.Фесюка, але його поезія має незвичні епітети і метафори. Перед нами виникають цікаві картини, чи не підказує це вам професію письменника? (Він учитель малювання). (Пізніше детальніше познайомимося з біографією Олександра Артемовича Фесюка. Зараз тільки скажу, що ще в дитинстві хлопця приваблювало малювання. Він збирав коробки з-під палива з різними краєвидами. Закінчив педагогічний технікум, потім Одеське Художнє училище. Працював учителем малювання, 25 років керував молодіжною студією художників – початківців).
Уч. Є ще поезія Алли Андрійченко «Река Молочная». Уявіть, що ви художники. Закрийте очі. 1.Спробуйте усно намалювати картину, яку ви побачили, слухаючи поезію.(Читаю). (Місячна ніч, річка, на ній місячна доріжка, купається людина).
2. Які кольори переважають у вашій картині?( темно-синій, жовтозолотистий).
3. А чому саме ці кольори?
4.Які бажання у вас виникають, коли слухаєте вірш ? (Поплавати) Олена Муріна«Молочна». ЗАЧИТУЮТЬ. (ЩЕ ОДНА ПОЕЗІЯ В ЯКІЙ ПОКАЗАНА ЛЮБОВ ДО РІЧКИ, СПОГАДИ ПРО ДИТИНСТВО І ВІДЧУВАЄТЬСЯ ЖАЛЬ, ЩО ЖИТТЯ ПРОХОДИТЬ ДУЖЕ ШВИДКО).
11 сл. На фоні р. Молочної з*явл. Слова «На Молочній шумить очерет..»
Уч. Зараз все більше річок висихає, заростає очеретом, а є такі, що й зовсім зникають. Чи знаєте ви такі річки? ( Так. Р. Тащенак. Як тільки починається літо , від річки залишається тільки назва).
Уч. Ви всі спостерігали за річкою. Артем збирав відомості про неї і тепер поділиться з нами.
12 сл. -24сл. Тащенак . Уч. Можливо хтось і складав про неї вірші, але нам не відомо. А вам було завдання скласти сенкан. Зачитайте .
Уч. У поезіях, які ми почули ще немає крику про допомогу, але, послухавши Артема, дивлячись на р. Тащенак, ми розуміємо, що річки потребують допомоги. Це ж прозвучало і у деяких сенканах.
26 сл. УЧ..1. Де знаходиться вода придатна для життя? (У річках, озерах, у грунті).
2. Чи винна людина у тому, що річки забруднюються, гинуть? (Від безгосподарності у воду потрапляють мінеральні та азотні добрива, отрутохімікати, радоактивні речовини, побутові відходи). 3. Чи є якась загроза річці Молочній? ( Вона все більше заростає очеретом, пересихає, штучно міняють русла, знищуючи джерельця, які поповнюють річку водою, підпалюють очерет, знищуючи все живе, що гніздиться в очеретах).
4. Що можемо ми зробити для річки? Повернемося до нашого епіграфа: Долиною річка, мовби стрічка, З очерету вигляда, Хоч вона собою невеличка , Та зате молочна в ній вода. (В.Васильєв)
Уч. Чи правильно підібраний епіграф? (Я думаю, що правильно, бо ми весь урок говорили про річки, в тому числі про річку Молочну)
27сл. 1. Що спільного у розглянутих поезіях?( Всі вони про річку Молочну) 2 . Яке враження справили на вас прослухані вірші? 3. Чи така зараз річка, як її бачили письменники? (Вона все більше заростає очеретом, пересихає, зникає риба..) 4. Чому в жодній поезії немає хвилювання за річку, що вона пересохне, зникне? (Очевидно, тоді така проблема не стояла. Вони бачили повноводну річку..) 5. Який висновок можна зробити з сьогоднішнього уроку? (Треба любити свій край, де народився, річки свого дитинства. Не забруднювати їх, не знищувати,а допомагати їм, любити їх, як письменники, з поезією яких ми познайомилися).
А зараз перевіримо, що ж ви запам*ятали з уроку.
Тест(по комп*ютеру)
Уч. Скажіть свої оцінки.
Оцінювання
Домашнє завдання
: скласти вірш про одну з наших річок. Потім, з ваших поезій і сенканів спробуєте кожен зробити собі брошуру «Поезія 7 класу».
Приклад нехитрого віршика
Наша річка
Наша річечка рідненька – Тащенак.
Всі ми любимо її, чи не так ?
Дуже хочеться її врятувати. Але як ?
Хто нам може підказати?
Дикі гуси і качки тут живуть.
Різні рибки по річці пливуть.
Та як літо приходить до нас,
То зника Тащенак кожен раз.
Живи, річечко наша, живи !
Біля тебе багато трави.
На толоці грибочки ростуть.
І корівок сільських тут пасуть.

Категория: Запорізькі письменники | Добавил: Lija
Просмотров: 3478 | Загрузок: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]