Каталог статей

Главная » Статьи » Письменники рідного краю

Урок
 Д.Міщенко "Найвищий закон".
Цей урок я готувала з 11 класом у 2005 році. Діти опрацювали матеріали про історію Кирилівки, роман, зробили фотографії і організували віртуальну екскурсію по сучасній Кирилівці
Про комп'ютери та Інтернет ми тоді і не мріяли.
 Вивчаючи телефонний довідник діти співставляли прізвища з роману і теперішніх кирилівців.
Історики готували реферат «Екскурс в минуле Кирилівки», літератори – «Кирилівка очима героїв роману «Найвищий закон»:
 1. Люди
2. Розташування Кирилівки
3. Вул. Шевченка
4. Море Робота по підготовці уроку була проведена дуже велика.
Письменники писали невеличкі твори про Кирилівку та відгук про роман.
Головне, що дітям було цікаво.
Зараз багато чого змінилося – і фото потрібно міняти, і відповіді на питання про Кирилівку будуть інші.
Мета: познайомити учнів з біографією Д.Міщенка, заохотити їх до читання творів талановитого майстра слова, лауреата Державної премії ім.. Т.Г.Шевченка, а також більше дізнатися про Кирилівку і кирилівців.
Обладнання: виставка творів письменника, плакат (з фотографій) «Сучасна Кирилівка», матеріали про Кирилівку, реферат «Екскурс у минуле».
Одна Батьківщина і двох не буває,
Місця, де родилися, завжди святі,
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
Література
1. «Література рідного краю» навчальний посібник, Запоріжжя, «Просвіта»,2003 р
2. Вишегородцев «Кирилівка..»
3. Телефонні довідники.
 4. «История городов и сел Запорожской обл..»,К.,1981 р
 5. Д.Міщенко «Найвищий закон», «Дніпро», 1978
 ЕТАПИ РОБОТИ НА УРОЦІ
1. Слово вчителя
2. Оголошення теми уроку
3. Мотивація
4. Короткі біографічні відомості
5. Робота над романом
6. Образ Кирилівки і кирилівців
7. Віртуальна екскурсія сучасною Кирилівкою.
8. Власні думки з приводу прочитаного
9. Результати роботи творчої групи
 
І. слово вчителя Всі ми любимо свою Батьківщину. Край, де народилися і виросли. Цікаво дізнаватися про його минуле. Добре, що зараз є такий предмет, як «Історія рідного краю», але погано, що вивчаємо, в основному, Запоріжжя.
  Можливо, після закінчення школи хтось з вас напише книгу, по якій ми будемо вивчати історію Якимівського р-ну, нашого села.
  Я ще ходила до школи, коли купила книгу і прочитала роман, про який ми будемо говорити сьогодні на уроці.. І всі роки, доки працюю, мріяла провести урок, присвячений місцевості, яку я знаю з дитинства.
  У нас на уроці працюватимуть Історики, літературознавці, екскурсоводи, майбутні письменники, поети.
II I так.. Tема нашого уроку... (Записана на дошці).
 ---Коли ви чуєте «Кирилівка», які асоціації у вас виникають? (Море, літо, санаторій, відпочинок). Але Кирилівка –це перш за все люди, які там живуть.
ІІІ Мотивація . Як ви думаєте, для чого потрібен цей урок? (Щоб більше дізнатися про історію нашого краю, познайомитися з історією місцевості, де ви часто буваєте влітку. У Д.Міщенка є кілька творів про Кирилівку: «Молодецький колодязь», «Сини моря», роман «Найвищий закон».
IV - Наші літератори познайомлять нас з біографією письменника.
- Які факти з біографії письменника є у творі? (Виріс біля моря, приїздив до родичів у Кирилівку, знав багатьох кирилян, допомагав матері у риб цеху, не зміг здійснити мрію.)
-Чому саме так називається роман? (Найвищий закон – це закон вірності), в чому він полягав? (Вірність своїй Батьківщині, мріям, переконанням, своєму народові).
--. Яка тема роману?/Кирилівка,кирилівці і море –це одне ціле .)
--Ідея? (Показати життя Кирилівки, кирилівців до війни , під час війни, після Війни)
V. Переходимо до розгляду роману, але спочатку скажіть, що таке композиція'"? /побудова художнього твору/
--Що входить в композицію7(сюжет і поза сюжетні елементи)
--Що можна сказати про композицію роману?/він складається з 3 частин/
--І частина «Мис Ееспекрас» /короткий зміст/ чому так називається? /розповідається про життя кирилівців до війни/
ІІ Частина «66 І3» /про роки війни в Кирилівці, участь головного героя у бойо'вих діях, його нездійсненні мрії/
Іll Частина «Світовий океан "/короткий зміст/
--Назвіть елементи сюжету (зав'язка, розвиток подій, кульмінація, розв'язка), що входить до позасюжетних елементів /опис вулиці, портрети кирилівців, пейзажі/./в інших творах: ремарки, інтер'єр/
Зав'язка. Павлик роздумує, скільки горя принесла йому Дарочка, вони сваряться, потім миряться .
Розвиток подій. Гине батько Павлика, навчання героя , одруження Дарочки, знайомство з Любою,
Кульмінація. Зустріч Павла і Дарочки, обіцянка чекати, /смерть її чоловіка/
Розвязка . ІІІ частина . Павло вступив у Київський інститут, одружився з Любою, у нього двоє дітей. Приїзд Наталки - дочки Дарочки . Одруження дітей.
VI . Oбраз Кирилівки і кирилівців
---Перед тим,як перейти до наступного питання, послухаємо нашого історика, який познайомить нас з історією Кирилівки.
----А як письменник у творі подає історію виникнення, нам розповість наш літературознавець.
--Чи правдиві ці факти?/матеріали з «Історії, міст і сіл Запорізької області»/
--Читаючи роман, ми ніби ходимо вулицями селища, знайомимося з жителями, нащадки багатьох сімей, які заснували Кирилівку, живуть і зараз або їх пам'ятають старожили. Назвіть їхні прізвища./Коробки, Наливайки, Стародубці, Прилипки..../
--Наш літературознавець розповість про Кирилівку, спираючись на текст, але треба пам'ятати, що без моря Кирилівка – не Кирилівка .
--Що можна розповісти про характер кирилівців? Згадайте:
1. Поведінку рибалок під час шторму. Який твір нагадує вам цей епізод? Чому?
/ «Шаланда в морі"/
2. Як підтримують кирилівці одне одного в скрутну хвилину ?
3. Як вони поділяють"радість ?
4. Яка мрія у рибалки /бути похованим на кладовищі, а не годувати риб/
VIІ . --Наш гід розкаже нам про сучасну Кирилівку.
--Чи актуальний твір для сучасників? чим? Коли він був написаний?
(Ще живі люди, які пам'ятають описані події. Треба знати минуле рідного краю, його історію, можна співставити, як було в ті часи і як зараз, що змінилося? Якщо до війни море годувало кирилівців у прямому значенні, то тепер годує в переносному: дає роботу на базах, в санаторії, люди здають квартири відпочиваючим).
VIІІ . Власні думки з приводу прочитаного, що взяли з цього твору? Що дізналися нового під час підготовки до уроку, після прочитання роману?
 IX. У нас працювала творча група. Познайомимося з результатами їхньої роботи.
X Підсумок. Оцінювання.
 
Віртуальна екскурсія по сучасній Кирилівці.(2005 рік)
 
Символ Кирилівки
 
 
На Пересип
 
Категория: Письменники рідного краю | Добавил: Lija (15.02.2012)
Просмотров: 1057
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]