Блог

Главная » 2011 » Декабрь » 13 » ЮРІЙ КУЗНЕЦОВ • INTERMEZZO
00:42
ЮРІЙ КУЗНЕЦОВ • INTERMEZZO
Драматичне кохання Михайла Коцюбинського до Олександри Аплаксіної — маловідома сторінка на­шої історії. Його листи до коханої, видані у 1938 ро­ці, стали бібліографічною рідкістю. Це — чималий том, роман у листах..Це — всесвітній пам'ятник чис­тому, щирому і великому коханню.

 У певний час М. Коцюбинський навіть думав розлучитися з дру­жиною і побратися з О. Аплаксіною. Проте сімей­ний обов'язок переважив, О. Аплаксіна пережила письменника на кілька десятків років, але так і зали­шилась до кінця життя самотньою.

Зі шкільної лави всі добре знають перлину світо­вої літератури «Intermezzo», але в жодному підруч­нику не зазначено, що твір написаний у найдрама­тичніший момент особистого життя М. Коцюбинсько­го. Нижче друкується оповідання, яке розказує про епогей внутрішньої трагедії письменника. Оповідан­ня створене на основі документів, листів, спогадів, творів М. Коцюбинського і доповнює розділи «Таєм­ниця агави» і «Загадки «дійових осіб».

INTERMEZZO*

(оповідання)

Чернігів, 1908 рік

Якийсь місяць, як він повернувся з відпустки, а від здоров'я не лишилося й сліду. Знов ниють ноги, в голові паморочиться. Спочатку арешт Ольги, тоді ця неприємність з листом... геть доконали.
Він глянув на чистий аркуш паперу і вперше за ці 4 роки у глибині душі ворухнувся хробак сумніву. Во­рухнувся ледь помітно, майже нечутно. А проте було моторошно. Немов заглянув у безодню, небуття. Не­вже виписався?

Зелена умбрелька лампи ділила кімнату на два поверхи. Нижній — світлий, і верхній — темний. Мі­сячне сяйво сіялося у вікно і накидало на цей мо­рок невидиму срібну намітку. Під нею він почував себе, як риба заскочена неводом. Щовечора, замкнувшись у кабінеті, робив вигляд, що працює. Навіть тоді, коли наперед знав, що не вичавить із себе ні титли. Він сидів за письмовим столом, гортав книжки, роздивлявся чистий аркуш паперу і дослухався. Аж поки не переконувався, що в хаті все стихло, що Вона (так подумки називав дружину) лягла. Іноді Вона проходила повз зачинені двері, немов незумисне щось чіпляла в сінях, нага­дуючи про себе. В такі хвилини здригався і завми­рав. А раптом увійде? Недбало кине: «Ти б відпочив, любий!»

Ось і зараз він сторожко прислухався до звуків за дверима. Як це могло статися? Лист від його «Беатріче» в руках у дружини! Сором, страх, відчай мішалися в душі. Раптом увійде. Вона... Пояснення, сльози, питання... Сьогодні, як ніколи, він не мав відповіді на них.

Навіть для самого себе.

Вулицею процокотів екіпаж, і тиша знов залягла по кутках. Він нечутно вийшов з кабінету і посунув до спальні. Місячна сітка й тут чигала на нього. Срі­блясто-синім мереживом вона лягла на стільці, ша­фу, ліжка, на її оголені литки, що вибивались з-під ковдри. Все виглядало штучним, неприродним, як декорації на сцені.

Останній акт, подумав він, і, повернувшись до кабінету, вмостився на канапі...

Вранці, спустивши ноги на підлогу, він відчув зненацький біль у лівій литці. Холодок від нього піднявся тілом угору, спинився і застиг під лопат­кою. Аж ось одпустило. Пора на службу.

Кущі троянд, не вище колін, розкинули темно-зе­лене листя. Пелюстки квітів повільно скидали краплі роси. Майже щодня він оглядав кущі, і кожного разу вони видавалися йому інакшими, точнісінько як лю­ди. Може, всі ми були колись квітами? Беатріче — бордова троянда, Вона — жовта, я...?

Коли дістався до бюро, воно вже гамувало пер­ший подих робочого дня. Жінки, влаштувавшись за письмовими столами, зазирали в люстерка. Сонце лилося крізь вікна. Як тоді, кілька років тому, Беат­річе була в синій сукні. Очі світилися і задерикува­тий носик грайливо стирчав на обличчі. Якусь мить вони були вдвох і купалися в сонці. Здавалося, саме таким має бути щастя. Здавалось, воно вічне. Він міг повірити, що станеться землетрус, що западеться земля, згорить всесвіт, але й тоді залишиться одне-єдине — їхнє кохання. Воно незнищиме. І в ту ж мить він побачив іншу картину. Таке ж літнє сонце, ця ж затишна кімната, тільки її, Беатріче, вже немає. Його жахнула ця думка. І от зараз він стояв на порозі невідомого. Чи вдасться зберегти Беатріче? Клятий випадок! Лист. їдучи у відпустку, він наказу­вав сторожу в бюро всю кореспонденцію складати в його службовий стіл. Треба ж таке, щоб той приніс лист додому, та ще й за його відсутності. Якби не арешт Ольги... Він мусив визволяти сестру. Та що гадати...

Витягнув з нижньої шухляди столу нотатник і замірявся писати. Краплі роси на пелюстках жов­тих троянд. Ця картина й досі стояла перед очи­ма. Раптом наче здалеку до нього долинув голос:

Вас кличуть!                         

Хто? Куди?

До телефону...

Так, кликали в магістрат. Механічно склав усе і вийшов на вулицю. Йшов через старий, з вибілени­ми кругленькими крамницями базар, і намагався вгадати причину виклику. Проте нічого певного при­думати не міг. Перетнувши базар, обігнув дерев'яний літній театр і опинився перед магістратом на цен­тральній площі, посередині якої після нічної зливи лягла калюжа. В ній відбивалися земська управа, церква та поліційне*.управління. Старенький фа­етон, розбризкуючи навсебіч багнюку, переїжджав калюжу. Вона пішла хвилями. Церква, управа й уп­равління захиталися, потопаючи в багні. Усміхнувся чим не символ нашої державності? Треба б записати, може, здасться колись. Та рука й не ворухнулась.

Начальник-товстун ледь відірвав важке тіло від крісла, вказуючи йому на місце по той бік масивного дубового столу.

Читав, читав ваші новели... артистичні ре­чі,—соковитим баритоном процідив товстун замість вітання.

Театр... Він зроду жодної газети не відкрив, не то книжки. Так і кортіло запитати, чи знає хоч букви. Натомість, немов збоку, почув власний голос:

Невже мої скромні спроби заслужили на вашу увагу?

Не кажіть! Наша установа має пишатися, що в ній працює такий відомий літератор.— Товстун раптом відірвав могутнє тіло від крісла і поніс його кабінетом просто на нього.— Мій друже, ви куль­турна людини та й працівник непоганий. Послухайте моєї поради. Пишіть ваші прекрасні новели, етюди, шкіци, пишіть... Але політики не чіпайте — то не ваша стихія.

Завіса відкривалася. Виявляється, перші оплес­ки— то лиш маскарад, і під плащем принца — звичайнісінький мундир екзекутора. Навіть глянув довкола, чи немає часом ще й шомпола? Тоді перевів погляд на руки товстуна. Ні — не в крові. Воскові пальці, немов у мерця або механічної істоти, що рухається стільки, наскільки стачає заводу пружи­ни. Тільки хто ж її завів?

Пан, мабуть, вважає мене якимось карбона­рієм?

Питання не сподобалося. Товстун скривився і сів поруч. І ще тихше, немов переказуючи останню плітку про дружину губернатора, процідив:

Друже, ваша «Просвіта» товариство, ді­яльність якого, м'яко кажучи, часом виходить за межі роботи подібних інституцій. Мені було б шкода, якби через це ми змушені були відмовитись від ваших послуг...

Аж ось воно що. Тільки тепер він помітив... Так, саме пальці довгі, гнучкі, нагадують йому не то шомполи, не то хвости батога. Вони витягнулись, скрючились і, здавалось, ось-ось схоплять його за горло. Важко задихав. Зненацький біль ожив під ложечкою.

Я подумаю над тим, що ви мені сказали,видушив із себе.

От і добре, от і добре,занепокоївся тов­стун.Я вас більше не затримую. І чекаємо нових студій.

Тебе викликали до магістрату? сухо запи­тала Вона, розставляючи посуд на вечерю.

Так, але то дрібне.

Таке дрібне, що ти не повернувся до бюро і вже цілий вечір не встаєш з канапи?

Він барився з відповіддю. Бачив, що Вона пережи­ває за нього, а не відповідав. її голос трохи драту­вав. Здавалось, варто йому прохопитись хоч словом про розмову в магістраті, і знов почує: сам винний, слід було бути обережнішим на засіданнях «Просві­ти». Він це чув не раз, і нічого нового Вона не скаже.

Мене попередили, якщо «Просвіта» не припи­нить політичної роботи, я залишусь без місця,— процідив знехотя.

Вона витримала цю фразу спокійно.

Ну, й що ти відповів?

Нічого, сказав — подумаю.

Вона мовчала. Запала тиша. Хитка рівновага між буттям і небуттям. Здавалось, перший-ліпший звук розірве її, як вулкан, що збурює гірську породу.

Він подивився в її очі, повні сліз і горя. Холодок пробіг під серцем. Він хотів пригорнути її, заспо­коїти, сказати, що все якось влаштується, але розу­мів— це неможливо. Прірва пролягла між ними.

Беатріче! — подумки вихопилось у нього. На­че молитва до бога. Наче вона, Беатріче, яка його кохає, може все зрозуміти, може знайти вихід з цього безвихідного становища.

Обережно опустивши ноги з канапи, щоб бодай не розколихати той пекучий сердечний біль, він по­чвалав у кабінет. Намацав сірники в кишені і кресо­нув, розпалюючи гасову лампу. Як одразу переміни­лося все. Стілець, шафа, стіл, немов заскочені зне­нацька за потаємною змовою, кинулись на свої місця. Тіні, як привиди, розповзлись по кутках, стали і очікувально дивились на нього. Він схилився над столом і зробив вигляд, що їх не бачить, але точно знав, що вони чигають на нього. І варто лиш ворух­нутись, як кинуться, почнуть душити.

Зібрав останні сили і наготувався писати. Писати і нічого не бачити — це спасіння. Але в душі булопорожньо, як у висхлому колодязі, що гудів власною луною.

Хіба умерти? Ні Вона, ні Беатріче не постраж­дають від цього. Що він може їм дати, крім горя? В цій думці про смерть на мить відчув заспокоєн­ня. Підійти до шафи і ковтнути отруту, що припас колись. І ввійти у царство спокою, де вже ніщо не розколише його нервів. Обітований берег і пристанок усіх надій. Кілька кроків відділяють від нього. Але тіло немов розбив параліч. Він не міг ворухнутись. Хотів покликати на поміч, а неси­ла. Це — межа, зрозумів він. Там, за нею,— бо­жевілля.

Червоне сонячне світло затопило кімнату. Вогня­ний диск пломенів удалині. На його фоні він розгле­дів фігуру — струнку жіночу постать. Вона теж, як сонце, випромінювала світло і тепло. Беатріче! — вгадав він. Вона йшла повільно, вона пливла. Тільки віддалялась чи наближалась?—зрозуміти не міг. Схопився покликати, затримати — і впав знову на стілець.

Ні, він мусить покласти усьому край. Беатріче не віддасть. Нащо тоді жити? Скніти серед мертвих речей. Ходити в труні і удавати з себе живого? Перетворитися на тирсову слухняну ляльку, яку смикає за нитки якийсь товстун, схожий на його начальника. Із страхом чекати, що за будь-яке не­обережне слово опинишся поза сценою, поза жит­тям, як сотні і тисячі непотрібних суспільству ляльок? Ні, він мусить зберегти Беатріче!

У двері постукали. Він озирнувся де б схова­тись?

Ховатись було ніде.

 

Увійшла Вона — спокійна, впевнена. її неквапні, розважливі рухи немов говорили — Вона знає щось таке, що вивищує її над ним.

Так далі тривати не може,— почув він холод­ний, колючий голос.— Я не збираюсь ні про що просити, але врешті ти мусиш сказати, як нам жити далі? — Тільки тепер він помітив у її руці лист. Вона обережно поклала його на стіл перед ним. Одразу впізнав почерк Беатріче.— Це єдине, що я хочу і на що, сподіваюсь, маю право.

Пекучий сором, жаль і відчай охопили його. ЇЇ спокій, гідність збивали з пантелику. Розлучення...— заклякло у нього в горлі. Вона щось говорила, та він не слухав, відчував лиш, як повільно провалюється кудись у безодню, як згасають останні промені чер­воного сонця, як за обрієм ховається постать Беатрі­че, до якої він тягнеться, а дотягнутись не може... Вона продовжувала про дітей, про їхні спільні іде­али, про перші роки кохання, про його ніжні листи, і при цьому лишалася незворушною — ні сльозинки, ні докорів — сухий бухгалтерський підсумок їхнього життя.

Він слухав і не слухав, бачив щезаючу постать Беатріче і думав, що, можливо, там, у безодні, вони нарешті зможуть бути разом. І він сказав:

     Вибач, якщо все це можна вибачити. Я не залишу сім'ї, коли навіть доведеться переступи через себе.

Він сказав і немов скинув із себе важжену ношу. Відчув полегкість. Вільніше задихав. Несамовитий, ядучий щем ліг кудись глибоко, ліг назавжди.

Вона вийшла. Він озирнувся довкола. В кімнаті, у хаті, в місті, в цілому всесвіті не було нікого. Нікого і нічого, тільки пекучий нестерпний біль.

Сів за стіл і почав писати.

Чисте синє небо і червоно-золотаве сонце. Гречане поле хвилював вітер, здмухуючи бджілок з квітучої луки. Писав і поволі відступали від нього і лист і ляльки, і весь людський театр. Холодок під серцем танув. Він знову був у блаженному краї свого intermezzo. Жив тими кількома днями відпустки серед полів, що промайнули, як літні хмарки. Дихав спекою степу, упивався медовим запахом квітів, блукав потаємними стежками і відчував, що прірва, через яку так довго не міг перестрибнути, лишається позаду.

Задивлявся на сонце, йшов просто на нього. На фоні розпеченого диску бачив обличчя Беатрічетепле, усміхнене, загадкове, бажане, ішов, перечіплювався, падав, підводився, знову ішов, мріючи тільки про те, щоб так було вічно. Відкладав ручку, хапався за неї, як потопельник за соломинку, і писав, писав до нестями, із жахом думаючи, що колись доведеться поставити крапку.

 


Категория: На допомогу вчителю | Просмотров: 759 | Добавил: Lija
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]