Блог

Главная » 2012 » Апрель » 8 » Вікторини. Т.Г.Шевченко
03:36
Вікторини. Т.Г.Шевченко
ЛІТЕРАТУРНІ ВІКТОРИНИ
Назва вікторина походить від латинського слова "вікторія" - перемога. Тому вікторину називають ще грою в переможців. У ній змагаються за те, щоб швидше і повніше відповісти на поставлені запитання. Вікторини мають виховне і пізнавальне значення.
Вони розширюють і поглиблюють здобуті знання, виховують допитливість, інтерес і любов до книги. Крім того, вікторини підвищують загальну культуру гуртківців, розвивають їх пам' ять і мову, збуджують почуття й думки, сприяють розвитку логічного мислення.
Для вікторини використовують запитання, що перевіряють знання тексту художніх творів або стосуються біографії, творчого шляху письменника, поведінки, мови, характеру літературних героїв. Необхідною умовою кожної вікторини є наявність у ній крилатих фраз і влучних висловів як персонажів, так і самого автора.
У вікторинах можуть брати участь усі бажаючі. Доцільно визначити певний час для обдумування відповідей. Якщо за цей час хтось з учасників гри правильно відповість на поставлене запитання, йому зараховується очко. Перемагає той, хто набере більше очок.
Для визначення переможців гри обирається журі з кількох осіб. Наприкінці гри журі підбиває підсумки, визначаючи, хто більше набрав очок.
Види вікторин і форми їх проведення дуже різноманітні. У кожному конкретному випадку їх вибір зумовлюється місцем проведення гри, її метою, змістом.
Є вікторини, спрямовані на перевірку обізнаності вихованців з життям письменника, його творчою і громадською діяльністю. Крім звичайного способу (запитань-відповідей), їх проводять ще й так: учасникам гри показують картки з назвами творів, пропонують назвати їх автора і розповісти все, що вони знають про його творчий та життєвий шлях. Виграє той, хто докладніше й цікавіше розповість про письменника.
 Великим успіхом серед гуртківців користуються вікторини, вмонтовані в якусь гру. Як правило, до участі в таких комбінованих іграх залучають вихованців, що вивчають тему, матеріал якої використовується для вікторини. Запитання складають так, щоб звернути увагу на зовнішність героя, його мову, поведінку, оточення тощо.
Проводять вікторини усно і письмово. Цікаво проходять вікторини на тему "Хто це?". За описом, взятим з тексту книжки, учні повинні назвати літературного героя, його ім'я, прізвище, назву книги, письменника та ін.
 Як відомо, одноманітні за змістом і формою вікторини швидко набридають. Щоб заохотити дітей до участі у вікторинах, слід урізноманітнювати способи їх проведення, а також залучати самих вихованців до складання запитань.
Діти середнього шкільного віку можуть оформити разом із керівником альбоми малюнків за творами письменників, що вивчаються на заняттях гуртка. Проводячи вікторину за цими малюнками, керівник з'ясовує, хто з учнів і які твори читав, пропонує ознайомитися з ними, а пізніше перевіряє, як засвоєно їх.
Дітям можна доручити намалювати на окремих аркушах відомих літературних персонажів з творів. Під малюнками записують влучні вислови персонажів або їх характеристики. Над малюнками ставлять запитання: "Чиї це слова, з якого вони твору?" За малюнком і текстом до нього вихованці визначають твори, з яких взято ці слова, і героя, якому вони належать.
Для роботи з старшокласниками широко застосовують текстуальні, тематичні, літературно-біографічні, комбіновані та інші види вікторин.
Літературно-біографічні вікторини ознайомлюють з найважливішими фактами з життя письменника, його суспільними ідеалами, поглядами на завдання мистецтва. Їх проводять також під час літературних екскурсій та відвідування музеїв.
 Види і форми вікторин слід чергувати, враховуючи при цьому зміст матеріалу, на основі якого вони складені.
Вікторина "Тарас Григорович Шевченко"
1.Який видатний російський поет народився в один рік з Шевченком? (М.Ю. Лермонтов.)
2.Як називається перша збірка Шевченка і скільки творів ввійшло до неї? ("Кобзар", 8 творів).
 3.Яку поему Шевченко написав під свіжими враженнями від першої подорожі на Україну? (Сатиричнупоему "Сон").
4.Як назвав Шевченко цикл віршів, написаних під час ув'язнення в казематі Третього відділу біля Ланцюгового мосту? ("В казематі").
5.З яким видатним російським актором, у минулому кріпаком, дружив Шевченко? (М.І. Щепкіним). 6.Назвіть поему Шевченка, присвячену М. Щепкіну? ("Неофіти").
7.У якому творі Шевченко стає на захист пригнічених царизмом народів?("Кавказ")
 8.Який композитор написав музику до 83 творів Шевченка? (М.В.Лисенко)
9.Назвіть ліричний вірш Шевченка, в якому поет говорить про свою творчу діяльність за три роки? ("Три літа")
 10.Які твори Пушкіна і Шевченка мають однакові назви? ("Кавказ")
 11.Яку книгу для навчання грамоти створив Шевченко? ("Буквар")
 12.У якій галузі мистецтва, крім літератури, прославився Шевченко?(У галузі живопису)
13.У якій поезії Шевченко називає Миколу І «правды гонителем жестоким»? ("Юродивий ")
 
 Вікторина "Впізнай героїв творів Шевченка"
1."В кайдани убраний Цар всесвітній! Цар волі, цар, Штемпом увінчаний" (Революціонер, поема "Сон" ("Увсякого своя доля"))
2."У латаній свитиночці, На плечах торбина, В руці ціпок, а на другій -Заснула дитина" (Катерина) 3."Чорнобрива, кароока Вилитая мати. Тільки смутна, невесела..." (Княжна."Княжна ")
4."В свитині латаній дрижала Якась людина. На ногах І на руках повиступала Од стужі кров; аж струпом стала І довгі коси в реп'яхах О поли бились в ковтунах" (Героїня. "Відьма")
 5. „Его величавая наружность меня поразила. Огромный рост, седая длинная
волнистая борода, такие же белые густые вьющиеся волосы, темные густые брови. Лицо правильное, чистое, с легким румянцем на щеках, как у юноши... Он был образован, как любой аристократ того времени, с тою разницею, что любил читать" (Варнак. „Варнак")
6.„Стройный и грациозный, с черными оживленными глазами, с тонкими едва улыбающимися губами, высоким бледным лбом. Словом, это был джентльмен первой породы. И вдобавок самой симпатической породы" (Тарас Федорович, повість «Музикант»)
7. „Неначе з барлоги
Ведмідь виліз. Ледве, ледве
Переносить ноги; Та одутий, аж посинів: Похмілля прокляте Його мучило". (Цар Микола І, поема "Сон ") 8. „...Мов опеньок засушений,
Тонка, довгонога, Та ще на лихо, сердешне, Хита головою". (Цариця, поема "Сон ")
9. „Мов кабани годовані -
Пикаті, пузаті!.. Аж потіють та товпляться, Щоб то ближче стати (Вельможі, поема "Сон ")
Інтелектуальна вікторина по творчості Т.Г.Шевченка для учнів 7-9 класів
Запитання до вікторини:
1. Кому належать ці слова: "Шевченко, Пушкін, Міцкевич - люди, які втілюють дух народу з найбільшою красою, силою, повнотою"?
2. Хто писав про Шевченка: "Він вийшов з народу, жив з народом і не тільки думкою, а й умовами життя був з ним тісно, кровно зв"язаний"?
3. Який видатний російський поет присвятив Шевченкові ці рядки: "Все он изведал: тюрьму петербургскую, справки, допросы, жандармов любезности, все - и раздольную степь Оренбугскую, и ее крепость..."?
4. Який видатний російський поет народився в один рік з Шевченком? 5. Які твори і кому присвятив Шевченко на згадку про день викупу з кріпацтва?
6. Як називається перша збірка Шевченка і скільки творів ввійшло до неї?
7. Яку поему Шевченко написав під свіжим враженням від подорожі в Україну?
8. Що було причиною арешту і заслання Шевченка?
9. Як назвав Шевченко цикл віршів, написаний під час ув’язнення в казематі Третього відділу біля Ланцюгового мосту?
10. Про який час свого життя говорить Шевченко у цьому вірші:
"Чи довго буде ще мені
В оцій не замкненій тюрмі,
Понад оцим нікчемним морем
Нудити світом?"
11. Назвіть п’ять відомих пісень на слова Шевченка.
12. Який український композитор написав музику до 83 творів Шевченка?
13. Які твори Пушкіна і Шевченка мають однакові назви?
14. Назвіть художні твори присвячені Шевченку. Хто їх автор?
Відповіді:
1. О.М.Горькому.
2. М.О.Добролюбов.
3. М.О.Некрасов.
4. М.Ю.Лермонтов і Шевченко народились у 1814 році.
5. В пам’ять 22 квітня "Катерина", а В.І Григоровичу , конференц-секретарю Академії мистецтв , який брав участь у викупі поета - поему "Гайдамаки".
6. "Кобзар" 8 творів.
7. Сатиричну поему "Сон".
8. Приводом до арешту Шевченка була його учать у Кирило-Мефодіївському братстві.
9. "В казематі".
10. Про своє заслання на берег Аральського моря.
11. "Реве та стогне Дніпр широкий", "Така її для", "Думи мої, думи мої", "Садок вишневий коло хати", "Заповіт".
12. М.В.Лисенко.
13. Вірш О.Пушкіна "Кавказ" і вірш Шевченка "Кавказ".
14. С.Васильченко "В бур’янах", О.Іваненко "Тарасові шляхи", О.Ільченко "Петербурзька осінь", Д.Косарик "Син-колос" та інші.
 
Літературна вікторина про Т.Г.Шевченка

І.1. Т.Г. Шевченка називають основоположником нової української літературної мови. Чому?
Відповідь. Т.Г. Шевченко виступав як народний поет. Він писав свої твори живою народною, розмов­ною мовою. На його творах училися письменники: Марко Вовчок, Леся Українка, Іван Франко, Михай­ло Коцюбинський. І в наш час письменники вчаться у Шевченка служити народові своєю творчістю.
2. Коли народився Т.Г. Шевченко?
Відповідь. 9 березня 1814 року.
3. Звідки походить прізвище Шевченко?
Відповідь. Заселення Кирилівки почалося дуже давно. Це село було запорозьким зимівником, де сто­яв кошем отаман Кирилко. З архівних джерел відомо, що в 1600-х роках в селі проживав Іван Швець (шив чоботи). В Івана Швеця була одна донька Єфросинія. Січовик Андрій (прадід поета) пристав у прийми до Єфросинії і став прозиватися Шевченком (бо в ті часи приймак брав жінчине прізвище).
4. Пан, у якого Т.Г. Шевченко служив козачком. Відповідь. Пан Енгельгардт.
5. Російський письменник, портрет якого намалював К.П. Брюллов, щоб розіграти його в лотерею і ви­купити Т.Г. Шевченка з кріпацтва.
Відповідь. В.А. Жуковський.
6. Великий російський художник, у якого вчився Т.І. Шевченко.
Відповідь. К.П. Брюллов.
7. Художник-земляк, з яким зустрівся Т.Г. Шевчен­ко у 1835 році в Петербурзі в Літньому саду.
Відповідь. І.М. Сошенко.
8. Річка, біля якої похований поет. Відповідь. Дніпро.
9. Які художні твори про життя Шевченка ви знаєте?
Відповідь. С. Васильченко «В бур'янах», О. Іванченко «Тарасові шляхи», Д. Красицький «Тарасова земля», Д. Косарик «Син-колос», О. Ільченко «Петер­бурзька осінь», Л. Смілянський «Поетова молодість», В. Костенка «Стежки до Кобзаря»,та інші.
10. Портрет якого великого українського поета і художника написав І.М. Крамськой?
Відповідь. Портрет Т.Г. Шевченка.
11. Коли за життя Т.Г. Шевченка виходили твори під назвою «Кобзар»?
Відповідь, В 1840 p., в 1844 р. та 1860 р,
12. Хто автор серій «Живописна. Україна» та «Притча про блудного сина», картин «Катерина», «Селянська родина», «Казашка Катя», портрет акто­ра М.С. Щепкіна?
Відповідь. Т.Г. Шевченко.
13. Що ви знаєте про альбом «живописна Україна»?
Відповідь. Повернувшись з першої подорожі з Ук­раїни в Петербург, Шевченко в 1844 р. приділяє го­ловну увагу підготовці збірника-альбому «Живопис­на Україна», куди мали увійти малюнки на історичні теми і краєвиди, побутові картини. Шевченко заду­мав видати альбом у трьох книгах. Перший випуск датований 1844 р. Сюди увійшло шість офортів: «Судна в селі рада», «Дари в Чигирині 1649 року», «Старости», «Казка», «Видубецький монастир» і «У Києві».
II. Дати відповідь. Доповнити.
1. Мандрівні музиканти-співці — Відповідь. Кобзарі.
2. Кобзарева пісня було чи не сильніша за будь-яку ... Відповідь. Зброю.
3. Кого з видатних українських кобзарів ви знаєте?
Відповідь. Ф. Грищенко, Г. Гончаренко, М. Крав­ченко, Ф. Кушнерик, Ф. Холодний, О. Вересай, Є. Мовчан, П. Косач та інші.
4. Кому саме з українських кобзарів у 1860 р. Т. Шевченко подарував збірку «Кобзар»?
Відповідь. Остапу Вересаю.
5. Хто з композиторів написав музику до віршів Шевченка?
Відповідь. Музику написали композитори Лисен­ко, Крижанівський, Стеценко, Козак та інші.
III. Доповни речення і скажи, з якого твору, хто автор.
1. «Неначе човен в синім морі...»
Відповідь. Вірш «Реве та стогне Дніпр широкий» (балада «Причинна») написав Т. Шевченко.
2. «Ой піду я боса полем...»
Відповідь. Вірш «Як би мені черевички» написав Т. Шевченко.
3.«І мене в сім'ї великій...»
Відповідь. Вірш «Заповіт» Т. Шевченка,
4. «...Та недовго сонце гріло, Недовго молилось...»
Відповідь. Вірш «Мені тринадцятий минало» T. Шевченка.
5. «На розпутті кобзар сидить,
Та на кобзі грає...»
Відповідь. Вірш «Тарасова ніч» Т. Шевченка.
«Бандуристе, орле сизий! Добре тобі, брате...»
Відповідь. Вірш «Н. Маркевичу» Т. Шевченка.
ІV. 1. Назвіть кілька народних прислів'їв про творчість Шевченка.
Відповідь. Лише кілька прислів'їв:
— «Шевченкові твори сяють, мов ясні зорі»;
— «Зі сторінок «Кобзаря» зійшла правди зоря”;
— «Шевченків «Кобзар» пік панів, як жар»;
— «Правду в «Кобзарі» шукай» та ін,
2. Хто автор пам'ятника, що височить в сквері на­проти червоного корпусу Київського університету імені Т.Г. Шевченка? Коли відкрито цей пам'ятник?
Відповідь. Цей пам'ятник Кобзареві створений І скульптором Матвієм Генріховичем Манізером. У бе­резні 1039 — відкрито пам'ятник.
3. Хто з поетів, письменників Донеччини присвя­тив свої твори Кобзареві? Назвіть їх.
Відповідь. Поет В. Соколов написав вірш «До пам'ятника Кобзареві»; М. Андрущенко «Шевченко в Орську»; П. Безпощадний «Тарас бедняков», «В семью трудового Дон­басса»; В. Сосюра присвятив Т.Г. Шевченку вірш «На могилу приносять розкішні вінки» та ін.
Категория: На допомогу вчителю | Просмотров: 10938 | Добавил: Lija
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]